13. 1. 2015

Jak najít bydlení v Rotterdamu, (když jste stále ještě v Česku)

Život v zahraničí může přinést mnoho výzev. Jedna z nich například je: Kde budu bydlet? Sama jsem teď s touto otázkou zápolila, protože se brzo stěhuju do Rotterdamu. Naštěstí existuje několik tipů a služeb, které hledání podnájmu v cizině usnadňují. Nová služba Nestpick nabízí pohodlné rezervování pokoje nebo bytu bez nutnosti být vůbec na místě. Pokud chcete jít na jisto, tak lze online vyřídit bydlení za pár minut. Pokud se si chcete vybírat z větší nabídky a bez formalit, na Facebooku existuje velmi živý trh s pokoji a byty k pronájmu.

www.nestpick.com
https://www.facebook.com/groups/kamer.in.rotterdam/

Ať je důvod pro vycestování za hranice na delší dobu jakýkoliv, před odjezdem z domova jsme na tom všichni stejně. Než vycestujeme, musíme zařídit několik základních věcí. Klíčovou položkou v mém To-do listu bylo zařízení bydlení. Ať už jako student nebo jako člověk hledající práci střechu nad hlavou potřebuje každý. 

Zdroj: https://flic.kr/p/omphtm 

Kde budu bydlet? 


Rozhodla jsem se najít si pro sebe pokoj ve sdíleném bytě. Pro Rotterdam, město s více než milionem obyvatel, hromadou zahraničních studentů a cestovatelů z celého světa, připadá několik možností, jak si bydlení zajistit. Obecně ale platí, že ačkoliv to není vůbec jednoduché, bydlení nakonec určitě seženete. Podle toho, jak jste sami pilní a jak moc se na vás usměje štěstí, to bude třeba i pěkné místo v centru za slušné peníze a nepotrvá vám to ani tak dlouho. 

1) Hledání na místě


Nejvíce psychicky náročná (alespoň pro mě :) varianta je přijet na místo a začít hledat. Na Facebooku existuje spousta skupin, kde lidé nabízejí k pronájmu své byty a pokoje. Zásadní nevýhodou je, že dosud sedíte doma a nemůžete si pokoje obhlédnout. Většina inzerátů navíc hledá někoho aktuálně, s nástupem nejpozději příští týden. 

FB skupiny, kde se dá najít bydlení, jsou často uzavřené, takže musíte požádat o přidání (Find a room(mate) or house in Rotterdam (kamer in Rotterdam), Housing Rotterdam nebo ESN-Rotterdam Housing), nebo jsou také veřejné (jako Student Housing Rotterdam, Rotterdam Housing a Rooms & Houses in Rotterdam (for Interns and Students)).

Nejen bydlení obecně, ale i hotely jsou na české poměry v Rotterdamu velmi drahé. Pokud nemáte kamaráda, u kterého můžete pár dní zůstat, než si bydlení najdete, musíte počítat s tím, že utratíte něco i za hostel/hotel. Pokud bych nic nesehnala dopředu, toto by byla moje záchranná a poslední volba, jak si bydlení najít. 

2) Výběrové řízení přes Facebook a Skype 


S využitím FB skupin si mi podařilo najít také pár inzerátů, které přesně vyhovovaly mým potřebám ohledně ceny, místa i vzhledu pokoje. Pár lidí mi odpovědělo a po několika zprávách jsme si domluvili Skype setkání. Když se jedná o studentský sdílený dům nebo byt, současní obyvatelé obvykle sami rozhodují, koho si chtějí do bytu nastěhovat. Nevybíráte si tak vy nový pokoj, ale oni nového spolubydlícího. Přes Skype jsem tak prošla malým výběrovým řízením. Jedno nakonec dopadlo úspěšně a našla jsem si takto na dálku nový pokoj a nové spolubydlící.

Tímto inzerátem to začalo ... 

Vše stojí pouze na domluvě mezi mnou a současnými obyvateli domu, takže hodně záleží i na tom, jak si s lidmi padnete do oka a částečně taky, jestli si navzájem věříte. Žádná realitka mezi vámi nestojí, což má ale i výhodu v tom, že se vyhnete případným zprostředkovatelským poplatkům. 

3) Nestpick 


Nestpick je velmi zajímavý startup, který jsem sama chtěla využít. Služba se zaměřuje na ty, kteří hledají bydlení, ještě před tím, než se do daného města přestěhují. Typicky tedy na zahraniční studenty a stážisty. Pokoje a byty si dopředu nemůžete prohlédnout osobně, Nestpick proto ručí za to, že je vše dobře nafoceno a popis sedí. Kromě Holandského Rotterdamu najdete Nestpick ještě v Anglii, Francii, Itálii a Španělsku . 

Screenshot www.nestpick.com 

Jakmile si vyberete vhodné místo, odešlete platbu se zálohou, (což bývá jeden měsíční nájem, který se vám vrátí,) a jednorázový poplatek za zprostředkování služby, (což bývá polovina měsíčního nájmu). Po přijetí platby má Nestpick 48 hodin, aby kontaktoval skutečného majitele nemovitosti, který finálně potvrdí, že se můžete nastěhovat. A bydlení je vaše! Služba je přirovnávána na příklad k Airbnb, které slouží obvykle ke kratším cestám. 


Osobní zkušenost


Sama jsem si přes Nestpick pokoj vybrala a dokonce i poslala zálohu. Bankovní převod trval pár dní, ale příjem peněz mi potvrdili a už jsem jen nadšeně čekala na potvrzení od majitele bytu, že je pokoj můj. Potvrzení ale nepřišlo během 48 hodin, ani během 72 hodin. Mezitím jsem objevila vhodný pokoj na Facebooku, tak jsem se rozhodla rezervaci zrušit a vzít druhý pokoj, který mi nakonec vyhovoval lépe. Peníze mi Nestpick vrátí, protože mi majitel neodpověděl. V případě, že by moji rezervaci zamítl, by mi taky peníze vrátili. Pokud by ji ale potvrdil a já přesto byt nechtěla, musela bych zaplatit storno poplatky. 

Hlavní a víceméně jedinou nevýhodou pro mě s Nestpickem bylo, že jsem vůbec netušila, s kým budu bydlet. Když je byt menší, můžete mít například jen jednoho spolubydlícího. Já jsem chtěla bydlet s dalšími lidmi mého věku, kteří by mohli být také moji kamarádi ve městě, kde zatím nikoho neznám. Na Nestpicku jsem ale většinou nevěděla, kdo další bytě bude.

Hlavní výhodou je potom přehlednost a jednoduchost s jakou si můžete podnájem zařídit. Navíc Nestpick poskytuje určité záruky, (za to se koneckonců platí zmiňovaný poplatek), že pokoj opravdu existuje a jakmile celý proces potvrdí i majitel nemovitosti, pokoj je opravdu váš. 

Žádné komentáře:

Okomentovat